zondag 23 maart 2014

LIVRE: Voor Jou - Jojo Moyes

Titel: Voor Jou (Me Before You)
Auteur: Jojo Moyes
Uitgeverij: De Fontein Romans & Spanning
Aantal pagina's: 416
Genre: Roman

“I will never, ever regret the things I've done. Because most days, all you have are places in your memory that you can go to.”

Voor jou gaat over de 26 jarige Lou(isa) die een simpel leventje lijdt. Ze heeft een leuke baan, een sportieve vriend en een lieve familie. Op een dag komt haar baas haar vertellen dat hij de zaak moet sluiten en Lou staat op straat. Na een paar vergeefse pogingen bij het arbeidsbureau, komt ze uiteindelijk te werken als verzorgster bij een 35-jarige man met een dwarslaesie.  Voor het ongeluk van Will Traynor, waardoor hij volledig verlamd raakt, was hij een goede zakenman met een beeldschone vriendin. Nu woont hij bij zijn ouders en zit hij de hele dag in een rolstoel. Hij is dood ongelukkig en wil geen dag langer zo leven. 

Lou wordt aangenomen bij de familie Traynor om te zorgen voor een lach op Will's gezicht, maar dat is zo makkelijk nog niet. Will is een botte zak tegen Lou en ze weet niet wat ze met hem aan moet. Langzaam veranderd hun relatie. Will maakt grapjes over Lou's kledingstijl en onhandigheid en Lou bijt van zich af. Er ontstaat een wederzijds respect. 

Ondanks dat het boek over een behoorlijk heftig onderwerp gaat, is het luchtig geschreven. De droge humor van Will en de herkenbare gedachten en gedragingen van Lou maken je constant aan het lachen. Ook de heftige stukken in het boek bevatten een dosis humor.  Hierdoor wordt de stekende pijn in je hart en de brok in je keel deels verzacht. Moyes heeft heel goede balans gevonden tussen humor en tragedie. Al is een traantje laten niet uitgesloten.

Ik vond Voor Jou een van de meest bijzondere boeken die ik ooit heb gelezen. Ik was volledig in de ban van het verhaal. Als ik wakker werd las ik tijdens het ontbijt, ik las in de trein, ik las tussen de lessen door. Het werd een verslaving die gevoed moest worden. Het was een verslaving zonder de slechte dingen. Voor Jou van Jojo Moyes is een dikke aanrader voor iedereen die graag een andere kijk willen hebben op het leven van een gehandicapte, een prachtig liefdesverhaal wil lezen of een bijzondere ervaring rijker wil zijn. 

Cijfer 9/10

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dankjewel voor je lieve reactie! x

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...